Naast Haar Transitie Ook Levensstijl Transitie

Post Type

Het is alweer bijna een jaar geleden dat mijn haar transitie van gerelaxed haar naar natuurlijke haar begon. Alles wat ik heb geleerd over de verzorging van mijn haar en mijn haar zelf, ging met vallen en opstaan. Hierover heb ik al een aantal artikelen geschreven waarin tips en trucs staan. Echter gingen deze vooral over mijn haar. Naast het besluit om mijn haar natuurlijk te laten groeien, besloot ik ook om de rest van mijn levensstijl om te gooien om zo gezonder te leven. Dit is niet alleen goed voor lichaam en geest, maar ook om deze periode op een fijnere manier door te komen. Daarnaast is het ook nog eens gezond voor mijn natuurlijke haar.

[mwm-aal-display]

Mijn eetpatroon

Laat ik voorop stellen: ik houd van eten. Ik ben niet perse een snoeper, maar ik houd van lekker eten en veel eten! Als ik echt lekker heb gegeten, dan voel ik mij heel gelukkig! Daarom was het voor mij altijd lastig om af te vallen door middel van diëten. Je moet dan altijd niet lekkere dieetproducten nuttigen en je houden aan een bepaald limiet betreft wat je naar binnen werkt. Ik werd daar alles behalve gelukkig van.

Wat voor mij uiteindelijk werkte was iets heel simpels. Het nuttigen van koolhydraten verplaatsen naar de middag! Wat houdt dat in? In plaats van dat ik in de avond een hoop pasta, rijst of aardappelen wegwerk, nuttig ik nu deze stoot aan calorieën in de middag. In het verleden at ik in de ochtend nauwelijks wat en in de middag nog minder. Daardoor kwam ik altijd zo hongerig thuis, dat ik in de avond te grote porties at. Voor de verbranding is dit niet heel erg handig, aangezien je slechts nog maar een paar uur hebt voor het slapen gaan, om deze calorieën te verbranden.

Toen ik me dit realiseerde, was voor mij de logische oplossing om voortaan in de middag mijn koolhydraten te eten in plaats van in de avond. Nu eet ik in de ochtend een stuk fruit en drink ik verse sap, die ik zelf maak. Ik ben namelijk geen goede ochtendeter. In de middag eet Ik meer boterhammen, met allerlei lekkere toppings, zoals kipfilet, ham of kaas met sla, tomaat en avocado. In plaats van ’s avonds, maak ik er nu in de middag een feestje van, zodat ik nog steeds van mijn eten kan genieten. In de avond eet ik nu vooral vlees of vis met groente, zowel een groente salade als gekookte groente. De rijst, pasta en aardappelen laat ik dan achterwege. Heb ik overdag of ‘s avonds toch nog meer trek, dan pak ik een gezonde snack, zoals noten, een wortel of cherrytomaatjes.

Op deze manier heb ik mijn lichaam (opnieuw) geleerd om tevreden te zijn met wat het binnen krijgt en dat het zo voldoende is. Het klopt inderdaad dat naast het veranderen van mijn eetpatroon ik ook veel minder ben gaan eten. Echter is de grootste omschakeling om in de middag het meeste te eten. Soms eet ik bijvoorbeeld wel eens rijst of pasta in de middag, naast of in plaats van mijn boterhammen. Ik blijf echter nog steeds op mijn ideale gewicht, doordat ik nog de hele dag heb om het te verbranden.

Meer sporten

Okee, dit heeft waarschijnlijk het minste met mijn haar te maken, maar wel met hoe ik eruit zie. Als ik beter probeer te zorgen voor mijn haar, waarom dan ook niet voor de rest van mijn lichaam? Nu heb ik al mijn hele leven gesport en was het voor mij daarom niet moeilijk om daarin een stapje verder te gaan. Nu het basketbalseizoen is afgelopen, ben ik begonnen met de Insanity workout van Shaun T. Zoals de naam al aangeeft, is deze work-out echt insane! Als basketbalster, train ik tijdens het seizoen al redelijk intensief. Echter bij deze work-out houd ik nog steeds niet alle oefeningen vol. Ik weet daarom ook niet of ik het iedereen zou aanraden.

Tip 1
Wat ik iedereen wel zou aanraden is om wat meer te bewegen in een tempo dat bij jou past. Probeer iedere dag wat te doen, of dat nu een bezoek is aan de fitness school of wandelen in het park. Er wordt aanbevolen om elke dag 30 minuten te bewegen, maar vergeet niet dat je dit geleidelijk op kunt bouwen. Begin bijvoorbeeld eerst met 10 minuten per dag, vervolgens 15 minuten om zo uiteindelijk naar de 30 minuten toe te werken. Denk daarbij dat 10 minuten al veel meer is dan die nul minuten die je maakt als je op de bank blijf zitten!

Tip 2
Daarnaast is het altijd leuker om samen te sporten dan alleen. Dit was voor mij ook ooit de reden om een teamsport te gaan doen. Ook nu doe ik de Insanity workout niet alleen. Door samen te bewegen, kun je elkaar blijven motiveren, elkaar blijven pushen om door te gaan en zo aan het einde van de workout elkaar te complimenteren over de prestatie die je weer geleverd hebt. Als mensen zijn we sociale wezens. Waarschijnlijk vinden we het daarom leuker om samen iets te bereiken dan alleen.

Blijf positief!

Love yourself and love your hair! Ik denk dat dat het belangrijkste is tijdens de transitie periode. Er zullen momenten zijn dat je je down voelt, even niet meer weet wat je met je haar moet doen, niet weet hoe je verder moet en je van andere mensen kritiek of vragen krijgt over je haar. Er zijn momenten geweest dat ik ’s ochtends er tegenop zag om mijn haren te doen, omdat het nu meer tijd kost. Ook zijn er zeker momenten geweest dat ik mijn gerelaxte haar miste.

Echter, als ik telkens weer zie hoe mooi mijn natuurlijke haar is en hoe snel mijn natuurlijke krullen groeien, weet ik weer waarvoor ik het doe. De struggles zijn makkelijker om mee om te gaan, omdat ik door mijn gezondere levensstijl meer energie heb en me fitter voel. Daarnaast bedenk ik me dat er genoeg redenen zijn waarom natuurlijk haar zo geweldig is. Benieuwd naar wat deze redenen zijn? Lees ze hier.

Aan het einde van de dag, ben ik nog altijd blij met de keuze die ik heb gemaakt. De vreugde om weer kennis te kunnen maken met mijn natuurlijke haar, is onbetaalbaar en zal nooit naar beneden worden gehaald door de momenten dat het even tegen zit.

I Love my hair! What about you?

About The Author

Kimry is de oprichter en eigenaar van de Beautiful Black Hair. BeautifulBlackHair.nl is bedoeld om nieuws en informatie te verspreiden over allerlei soorten krullend haar en kroeshaar. Dit wordt ook wel black hair genoemd. Auteursinformatie: Website: beautifulblackhair.nl Twitter: Kimss13 Facebook: Kim.Els.9 Google Profile: +Kimry Els

6 comments

  1. Leuk stuk! Ik ben zes jaar geleden overgegaan van relax naar m’n eigen natuurlijke krullen en merk precies hetzelfde. Dat ik ook gezonder ben gaan eten. Alleen het sporten wilde niet lukken tot 2 weken geleden. Ik ben begonnen met de (en niet lachen) Brazil Butt Lift. Ook een workout programma van 60 dagen met cardio en krachttrainingen.

    Was van plan Insanity te doen maar omdat ik al jaren niet had gesport ben ik iets lichter begonnen. Merk nu aan alles dat ik veel meer energie over heb. En ook eet ik door het sporten nog gezonder. Veel meer groente, nauwelijks aardappelen, rijst of pasta. Als ik het eet ook minimaal en het liefst zo vroeg mogelijk op de dag.

    Anyway, ik denk dat het teruggaan naar je natuurlijke haar in sommige gevallen indd niet alleen een verandering van haar is maar ook een verandering in lifestyle. Bewust worden…

    • Hi Angelique, wat leuk om te lezen dat je hetzelfde hebt ervaren!

      Over die work-out heb ik wel eens gehoord, ben benieuwd hoe het jou bevalt. Goed om te lezen dat je ook meer energie van krijgt. Best gek eigenlijk dat door je in te spannen, je je uiteindelijk energieker voelt. Ik ervaar dat nu ook.

      Ik ben het met je eens. De transitie zorgde ervoor dat ik me meer bewust werd van dingen, die niet alleen met mijn haar te maken hebben. Dat heb je goed verwoord!

      Laat me je me weten wat je van deze work-out vindt/vond?

      • Ik laat het je zeker weten! Merk dat ik wel al wat strakker wordt. Alleen moet ik iets meer discipline erin stampen. Ik maak het mij nu nog makkelijk door af en toe een dag te skippen. Maar vandaag weer aan de slag.

  2. Inspirerend. Mijn big chop heb ik een tijd geleden gedaan, echter met het gezonder leven (dus wekelijks sporten) wil het nog niet helemaal lukken.
    Ik zag onlangs een film (the Warrior) waarin de hoofdpersoon aan het trainen slaat ivm een full contact wedstrijd. Toen ik hem zag sporten dacht ik “heerlijk, dat wil ik ook weer gaan doen!” Het zit er wel, maar moet er weer uitkomen 🙂

    • Hi Angela, ik kan me goed voorstellen dat wekelijks sporten best lastig is als je dat niet gewend bent. Na het basketbal seizoen was het voor mij makkelijk om door te gaan aangezien ik het toch al gewend was. Maar ik moet zeggen dat toen ik een aantal jaar geleden voor een jaar gestopt was, het moeilijk was om weer te beginnen! I know how it feels:) Ik weet zeker dat het in je zit, you can do it! Merkte je trouwens wel dat je gezonder ging eten of dat ook niet?

Reageer als eerste

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*